Sales&Marketing

Verschil tussen Sales en Marketing

Marketing is Strategisch

Bij marketing wordt de visie, missie en het doel bepaald. Je bepaalt als bedrijf hoe je jezelf gaat positioneren in de markt. De volgende onderwerpen zijn van belang om inzicht te krijgen in de markt waar een bedrijf in opereert.

  • Merkstrategie & Branding
  • Doelgroep bepaling
  • “Omzet” doelen opstellen
  • Marketing plan opstellen
  • Social media strategie
  • Concurrentie analyse

Er zijn nog veel meer onderwerpen die een marketeer kan behandelen om nog meer inzicht te krijgen in de markt waar het bedrijf in opereert. Maar het komt er op neer dat marketing de basis en kapstok vormt voor alle verkoopactiviteiten, zonder al deze kennis wordt het voor de sales afdeling moeilijk om deals sluiten.

Sales is tactisch

 Sales houdt zich bezig met de directe verkoop en het onderhouden van zakenrelaties.

Sales heeft een directe  invloed op je winst en omzet, terwijl de marketing dit niet heeft. Bijna elk bedrijf heeft wel een marketing plan in de kast liggen, maar dit plan hoort niet in de kast te liggen maar op het netvlies van elke verkoopmedewerker. De meeste verkopers zullen alles op alles zetten om de deal te sluiten, het enige nadeel is dat verkopers soms gaan afwijken van de visie en missie van het bedrijf. Als het marketingplan in het onbewuste van de verkoper zit levert dit gegarandeerd resultaat op, want dan heb je alle neuzen de zelfde richting op staan.