EFT Protocol.

Onderstaand beschrijf ik het EFT protocol van Gary Graig.

Het is het beste om het EFT protocol eerst te oefenen, dus niet gelijk beginnen met een zwaar onderwerp. Leer eerst maar de punten te vinden zodat het kloppen als vanzelf gaat.

Het is niet zo belangrijk hoe je klopt, behalve dat je het niet te hard moet doen, bij voorkeur zachtjes aanraken. Snel of langzaam kloppen is vooral een persoonlijke voorkeur. Ik klop bij voorkeur meestal met mijn wijsvinger en middel vinger. De punten zijn zowel links al rechts van je lichaam hetzelfde, ik klop graag beide kanten tegelijk, oftewel ik klop met beide handen

Het is beter om zo precies mogelijk op het punt te kloppen, maar het hoeft ook weer niet te precies; het is niet zoals bij acupunctuur.

Als je het EFT protocol goed geoefend hebt, dus als je het in principe als vanzelf kunt doen, pak dan eerst een niet al te zwaar onderwerp. Beperk je tot een enkele emotionele specifieke herinnering, waarvan de intensiteit van de emotie niet te groot is.

Klopprotocol Gary Graig

STAP 1: kies een specifieke emotionele herinnering of lichamelijke klacht of een andere belastende gebeurtenis.

STAP 2: ga 'in' die herinnering, voel, zie, ruik etc. alsof je weer terug bent in dat ene specifieke moment.

STAP 3: stel vast WAT je nu voelt en WAAR je het voelt en score de intensiteit van wat je voelt tussen 0 en 10, waarbij 0 niets is en 10 het meest intens wat je ooit hebt meegemaakt.

STAP 4: Benoem de emotie of het gevoel; geef het een naam [....]

STAP 5: klop met de vingertoppen op het zogenaamde karatepunt, de zachte zijkant van je andere hand (pinkzijde), terwijl je de volgende zin uitspreekt (Ik doe dit meestal 3 keer en wissel steeds van hand):

Ook al voel ik [....] toch accepteer ik mezelf volledig

of

Hoewel ik [....] toch accepteer ik mijzelf helemaal

Simpel voorbeeld: stel je hebt hoofdpijn, de zin zou dan worden:

Hoewel ik deze hoofdpijn heb accepteer ik mijzelf helemaal

STAP 6: klop op alle EFT-punten, terwijl je per punt zegt

[....] of zoals voorbeeld: [deze hoofdpijn]

STAP 7: stel vast WAT je nu voelt en WAAR je het voelt en score de intensiteit van wat je voelt tussen 0 en 10, waarbij 0 niets is en 10 het meest intens wat je ooit hebt meegemaakt. Mocht je nog steeds iets voelen ga je weer terug naar STAP 2 en herhaal de hele procedure net zolang totdat je helemaal niets meer ziet, voelt, ruikt, hoort als je aan die ene specifieke herinnering denkt.

STAP 8: Als je nog maar weinig voelt doe dan je uiterste best om nog iets te voelen/zien/horen/ruiken, tot dat zelfs dat niet meer lukt. Dan pas ben je echt klaar met die herinnering.

Het kan zijn dat je in STAP 7 merkt dat WAT en WAAR je het voelt veranderd is. Als dat zo is, verander je ook de naam [....] van dat wat je voelt.

                 

Dit is het basis EFT protocol van Gary Graig 

                        

00183